UN RACÓ
DE LA TAULA
Francisco
J. Navarro Sánchez, aprenent
Benzè.
Si alguna vegada no teniu més remei i heu d’anar a París a fer
turisme per amor, després de fer-vos la foto al voltant de la tour
Eiffel, de pagar vint euros per una canya als
Champs Elysées
(damunt Cruzcampo, segur), d’evitar un fum de turistes asiàtics
amb el seu permanent i embadalit somriure i la gorreta del PSG
(recordeu que a París també es juga a rugbi -de samarretes en tinc
tres d’un dels equips de París: Stade Francais-)… París NO vaut
bien une messe, us recomane fer alguna coseta
cultural; no aneu al punyeter Louvre, això és per a punyeters
turistes asiàtics bocabadats amb el punyeter somriure de la
punyetera Gioconda, no; aneu al museu D´Orsay i cerqueu un quadre
d´Henri Fantin-Latour que es diu Un racó de
la taula. El quadre és bonic.
Metanol.
Tots sabem el que vol dir el concepte de
mestre, per tant això passe d’explicar-ho. L’any 2005 vaig
arribar al Paco Mollá com a interí (i ací continue, ja com a
funcionari de carrera). Un jove grossíssim, decebut, amargat,
solitari i callat interí de Llengua Castellana i Literatura que no
parlava amb ningú però que es fixava i valorava (fins i tot
negativament) tothom. La meua arribada va passar desapercebuda perquè
aquell mateix curs van arribar també ELS MESTRES, que van resultar
«persones normals» (María Victoria dixit):
Pepe García Ortuño, Pepe Medina, Joan Anna, Pablo Navarro…
meravelloses persones de les quals tal volta poguera aprendre, i per
això em vaig fixar en ells. A més d´allò personal em vaig fixar
en com eren professionalment, i no és que jo necessitara cap model,
però com no parlava amb ningú, doncs mirava. Sempre he tingut un
caràcter fosc, encara que diuen que acabe per ser simpàtic (¡¡¡!!!)
i volia aplicar-ho a les meues classes, però ignorava com fer-ho.
Com em fixava en tot, una vegada vaig escoltar una conversa entre una
mare i un professor: «Es que mi hijo le tiene
miedo», «Doncs no he aconseguit el meu
objectiu, vull que em tinguen pànic». Primera sentència que vaig
escoltar a Joan Anna; tenia molt a aprendre d’aquell home que
encara que hi haguera 35 graus, no es llevava la seua jaqueta
vaquera: volia ser el seu alumne, volia aprendre-ho tot d’aquell
senyor de barba blanca que quan es llevava la barba només el
reconeixíem per la jaqueta (semblava que s'havia llevat de damunt 20
anys), a més fumava: Joan Anna seria el meu mestre.
Amoni.
A poquet a poquet una mena d’amistat va anar creant-se entre els
dos. Un coneixement mutu que anava més enllà de l’afició al
tabac. Vam crear una sucursal del coneixement on volíem arreglar (o
espatllar) el món: «els temps s’han dislocat/ cruel conflicte
venir nosaltres a corregir-los (sic)».
Allò era l’oficina (taula a la terrassa del bar d’enfront), el
lloc en què ens podíeu trobar durant set o vuit anys encara que
ploguera o hi haguera sol, sempre a l’oficina, sempre a un racó de
la taula, sempre jaqueta vaquera i samarretes de rugbi. A vegades
n’érem més (Lola i la seua permanent preocupació, Belén cercant
curiositats a l’Informació,
Verónica i el seu somriure, l’irònic Albert, Mari Luz ja sense el
cigarret…), tanta gent que es va asseure amb nosaltres per escoltar
el nostre profètic punt de vista (Aristòtil i l’Acadèmia) al
voltant de qualsevol tema: esportiu, filosòfic, literari, comercial
(de política mai no parlem), fins i tot companys que ens feien
boniques salutacions a distància, ja que per por o per admiració
extrema no s’atrevien a compartir de prop la glòria de les dos
llegendes del Paco: “mira que esteu bé al solet, eh?” ens deien
de lluny. Tallats, coca-coles, torradetes, entrepans de truita (Joan,
la pastilla), tabac, saviesa i sobretot, sucoses converses; la imatge
del mestre i l’alumne asseguts a l’oficina per sempre formarà
part ineludible de l’educació sentimental de la molt honorable
vila de Petrer: un Virgili de Novelda –encara que les seues arrels
es troben a Verger- i un Dante d’Elda però que viu i treballa a
Petrer. Tanmateix, no solament parlàvem, a l’oficina va nàixer un
meravellós projecte, un regal que volem lliurar gratuïtament al
món, el nostre llegat, una cosa absolutament necessària perquè la
Humanitat la necessita si vol avançar correctament, i com som
altruistes de debò us la donem sense cap tipus de contrapartida: LA
CÀTEDRA DEL CONEIXEMENT INÚTIL. Pot l’ésser humà continuar la
seua existència buida sense saber per què el blau està al costat
del pal a la bandera francesa? Pot un home mirar el
rostre de la seua descendència mentre
ignora què fa Alfonso XIII amb un uniforme d´húsar? Sap vosté qui
era Platanito? Per tot això i per vosaltres vam crear la CÀTEDRA
DEL CONEIXEMENT INÚTIL; Paco Navarro, proiugoslau i de l´Athletic,
com a professor adjunt; Joan Anna, excel·lent persona i del
València, com a catedràtic. De res, benvolguda Humanitat.
Diòxid
de carboni. No és qüestió de posar-se
derrotista, però tant Joan com jo estimem la derrota, no per res,
tal volta perquè així les escasses victòries tenen un gust molt
més dolç. Per començar, la cadira calenta que vaig heretar de Pepe
García Ortuño a la Comissió de Convivència (la sària) per formar
amb Joan el tàndem dels malotes,
immisericordes, sempre des del respecte, però
sense deixar que els possibles predelinqüents amb rostre de bondat
després de cremar l’institut tingueren la possibilitat de
prendre’ns el pèl. Sap vosté qui és Platanito? De derrotes
parlàvem els dilluns: ser del València i ser de l´Athletic no ens
deixava espai per celebrar res, això sí, almenys heràldicament els
escuts són bonics, no com el del Polideportivo Egido (hauria estat
bé que l’autor haguera passat per la Comissió de Convivència)…
i damunt el Madrí
guanyant Copes d’Europa… A vegades la derrota porta a l’heroisme,
i nosaltres som herois, herois sempre al costat i al rescat dels
menys afortunats, dels indefensos, d’aquells que els poderosos
volen eliminar sense cap pudor… saben que poden comptar amb la
protecció del mestre i del seu fidel alumne i la seua saviesa. Un
lluent exemple: nosaltres i solament nosaltres vam salvar la SD
Èibar; quatre accions (dos per cap): accionistes majoritaris, tot i
que les notificacions no hi arriben i encara no podem decidir al
voltant dels fitxatges, per justícia arribarà el moment: ningú no
s’oblida de qui els ha fet sobreviure. Darrere de la derrota
s’amaguen els herois, tot i la punyetera sensació de pèrdua
contínua… per això el València jugarà la Champions la propera
temporada (enhorabona). Un altre exemple: la frontera entre la
síndrome de Diògenes i el col·leccionisme compulsiu és molt
tènue. Recorde amb certa mena d’alegria aquells matins a l’oficina
quan Joan arribava amb un rostre paradoxalment entre feliç i
preocupat: feliç perquè el seu alumne estrenava samarreta (Leeds
United, Auckland Blues, Lokomotiv Leipzig, London Harlequins…. Així
fins a més de 100 samarretes de futbol o rugbi); feliç perquè
havia trobat un drapaire a Logronyo a
qui havia comprat 89 llibres d’una
col·lecció dels anys 70 (sempre acabava regalant-me’n 10 o 12);
feliç perquè una güela d´Almeria
s’havia desfet (a la fi) d’una tassa i un plat perquè Joan havia
pagat tres euros per tot el conjunt, encara que el plat i la tassa no
casaven (hi ha document gràfic)… I preocupat: «Ja veuràs
Vicki…», supose que es referia al moment en què ella vera un fum
de notificacions de Correus mentre Joan s’amagava entre els seus
papers de la Biblioteca Nacional fins a la fi de la possible
turmenta. (PARÀGRAF PATROCINAT PER TODO
COLECCIÓN).
Quitrà.
Al quadre que hem anomenat al començament d’aquest homenatge es
veu un grup de poetes simbolistes, fills estètics de Baudelaire i
l’absenta (si algú vol saber-ne més, que vinga a les meues
classes de Literatura Universal). El cas és que a un racó del
quadre Un racó de la taula es
veuen dos personatges absorts, abstrets, cadascú immers dins de les
seues reflexions poètiques, vitals, o fins i tot pensant en
Platanito; tanmateix s’intueix una gran complicitat entre tots dos,
no cal que es parlen, ni tan sols que es miren; coses de l’amistat…
Són Paul Verlaine i Arthur Rimbaud, encara que van acabar malament,
sempre seran el mestre i l'alumne. Un dia mentre mirava el quadre
vaig tenir una mena d’epifania i em vaig adonar que en aquell racó
estava Joan i també estava jo; ell era el mestre i jo l’alumne:
Joan Verlaine o Paul Anna i Paco Rimbaud o Arthur Navarro; aquell
racó de la taula era un transsumpte decimonònic de la nostra
oficina: quan el mestre parlava l’alumne callava i escoltava, quan
l’alumne parlava el mestre mirava amb condescendència i si calia,
el reprenia i corregia; Verlaine i Rimbaud. Mai no he estat tan
orgullós de ser l’aprenent de ningú.
Monòxid
de carboni. Benvolgut amic, la teua jubilació
ja ha tombat la porta (fàstic de cronologia), i encara que fa més
de dos anys sense voler pensar que el maleït moment arribaria, ja
està ací (fàstic d’impotència). Tots dos sabem que gaudiràs de
tant de temps que no t’avorriràs encara que siga per ordenar tota
la paperassa treta dels periòdics o de la Biblioteca Nacional (tens
feina), res de passejos per la muntanya (espera els Pepes i Pablo al
bar), i sincerament me n’alegre… Me n’alegre? UNA MERDA. He fet
els càlculs quaranta vegades i els números no m’ixen: si vull
viure i comprar més samarretes no em puc jubilar amb tu ni demanar
cap exedència ni res, tot i que sé que em necessites per ajudar-te
amb allò d’ordenar la paperassa. Assumisc que hauré de continuar
sent el nucli dur de la Comissió de Convivència (a soles), que
calfaré la cadira de l’oficina (només una cadira); l’alumne es
quedarà orfe del mestre i la idea no m’agrada. Però sóc
comprensiu i sé que ja està bé, que et mereixes jubilar-te (en
realitat et mereixes la jubilació i un fum de coses agradables més).
No obstant això, vull que sàpigues que quan estiga assegut a
l’oficina, de tant en tant alçaré els ulls del meu llibre i
miraré cap a l’avinguda amb l’esperança de veure apropar-se una
jaqueta vaquera i una barba blanca que es vulga asseure a la cadira
que hi haurà al meu costat, perquè hem de parlar de moltes coses
(company de l'ànima i tal) de, per exemple, Platanito.
Nicotina.
El senyor Anna calça un 40 de peu. Una abraçada, mestre; una
abraçada, amic.
No hay comentarios:
Publicar un comentario